måndag 17 januari 2011

Golden Globe 2011: Vinnarna

Väl värd sin gyllene glob: Katey Sagal. Foto: Getty Images
Jag kan sammanfatta hela galan rätt snabbt. Ricky Gervais var förutspått elak eller "mean-spirited and sinister" som Robert Downey Jr uttryckte det (fast med humor). Dock älskade jag Gervais inledningstal där han gjorde sig mycket rolig på Charlie Sheens bekostnad. Gervais fick sedan inte in klockrena träffar varje gång han framträdde (Tom Cruise-passningen!) men jag hade i alla fall kul.

Kolla in hans öppningsmonolog HÄR!

Och vill de ha någon annan att leda galan nästa år så passar ju, som Kristin Dos Santos påpekade på Twitter, Robert Downey Jr alldeles utmärkt. 

Inga konstigheter med priserna mer än att miniserien/tv-filmen blev Carlos och inte Temple Grandin som de flesta trott (förutom jag som gissade The Pacific). Glee blev mesta tv-vinnaren med tre tunga priser.

Jane Lynch gav kvällens bästa tacktal med en liten spark åt Glee-kollegan Lea Micheles påstådda divalater. Sorgligast: Laura Linney kunde inte närvara för att ta emot sin glob för rollen som cancerdrabbade Cathy då hennes pappa precis dött i... cancer. Usch. 

Vinnarna i rött/mina gissningar i svart (är det bara rött hade jag rätt... woohoo!)

Bästa tv-serie - drama
Boardwalk Empire (HBO)
Dexter (Showtime)
The Good Wife (CBS)
Mad Men (AMC)
The Walking Dead (AMC)

Bästa skådespelare, kvinnlig, i en dramaserie
Julianna Margulies (The Good Wife)
Elisabeth Moss (Mad Men)
Piper Perabo (Covert Affairs)
Katey Sagal (Sons of Anarchy)
Kyra Sedwick (The Closer)

Bästa skådespelare, manlig, i en dramaserie
Steve Buscemi (Boardwalk Empire)
Bryan Cranston (Breaking Bad)
Michael C Hall (Dexter)
Jon Hamm (Mad Men)
Hugh Laurie (House)

Bästa tv-serie, komedi eller musikal
30 Rock (NBC)
The Big Bang Theory (CBS)
The Big C (Showtime)
Glee (ABC)
Modern Family (ABC)
Nurse Jackie (Showtime) 

Bästa skådespelare, kvinnlig i en komediserie eller musikal
Toni Collette (United States of Tara)
Edie Falco (Nurse Jackie)
Tina Fey (30 Rock)
Laura Linney (The Big C)
Lea Michele (Glee)

Bästa skådespelare, manlig, i en komediserie eller musikal
Alec Baldwin (30 Rock)
Steve Carell (The Office)
Thomas Jane (Hung)
Matthew Morrison (Glee)
Jim Parsons (The Big Bang Theory) 

Bästa miniserie eller tv-film
Carlos (Sundance Channel)
The Pacific (HBO)
Svärdet och spiran (Starz)
Temple Grandin (HBO)
You Don’t Know Jack (HBO)

Bästa skådespelare, kvinnlig, i en miniserie eller tv-film
Hayley Atwell (Svärdet och spiran)
Claire Danes (Temple Grandin)
Judi Dench (Return to Cranford)
Romola Garai (Emma)
Jennifer Love Hewitt (The Client List)

Bästa skådespelare, manlig, i en miniserie eller tv-film
Idris Elba (Luther)
Ian McShane (Svärdet och spiran)
Al Pacino (You Don’t Know Jack)
Dennis Quaid (The Special Relationship)
Edgar Ramirez (Carlos)

Bästa biroll, kvinnlig, i en tv-serie, miniserie eller tv-film
Hope Davis (The Special Relationship)
Jane Lynch (Glee)
Kelly McDonald (Boardwalk Empire)
Julia Stiles (Dexter)
Sofia Vergara (Modern Family)

Bästa biroll, manlig i en tv-serie, miniserie eller tv-film
Scott Caan (Hawaii 5-0)
Chris Colfer (Glee)
Chris Noth (The Good Wife)
Eric Stonestreet (Modern Family)
David Strathairn (Temple Grandin)

6 rätt av 11 möjliga. Bästa året nånsin för mig.

Alla vinnare hittar du här!

Missade du galan i natt går den i repris i Kanal 9 på lördag 22 januari klockan 11:05.

6 kommentarer:

andros sa...

Vad jag tippade på bästa drama? 5 rätt av 6 möjliga, eller vad menar du? ;)

Annars tog jag hem 8 rätt av 16. Så här i efterhand skulle jag ha tippat i ett par flera kategorier än de 16 jag valde, men men.

TORGNYSDOTTER sa...

Det gläder mig att jag börjar repa mig så pass att jag ser Boardwalk...:D.
Det vänder.

Anna Thunman Sköld sa...

Grattis till er bägge :)

Peter(a.k.a Peter) sa...

Får Ricky G komma tillbaka nästa år?
Han hade ju som mål att INTE bli inbjuden igen...hehe.
Jag tror han...lyckades.
Många blev förolämpade.

HA! Ge mig deras lön några månader och jag ska med glädje ta emot alla förolämpningar som kommer min väg.

Anonym sa...

Ricky Gervais är alltid kung! Ta och kolla in nya Game of Thrones-trailern förresten, jag vet att du är ett fan:
http://www.youtube.com/watch?v=PZ5p18wIQEI

Åsa sa...

Yay - då tar jag mig an reprisen. Jag cravar efter mer Gervais!