fredag 21 januari 2011

Modern Family vs Cougar Town

I USA går de två komediserierna efter varandra i tv-kanalen abc. Följaktligen ser jag dom efter varandra när jag streamar dom. Och så här är det: Cougar Town vinner i längden.

Det trodde jag aldrig att jag skulle skriva. Nog för att jag alltid haft ett gott öga till Courteney Cox-serien men att den skulle vinna över hyllade Modern Family? Njet.

Men jag anser att MF i sin andra säsong tagit den enkla vägen. Alla kör bara på i sina givna hjulspår. Allt som var hysteriskt roligt i första omgången blir av naturlig följd inte lika kul andra gången runt kvarteret. Den ende som håller stilen och fortfarande får mig att lol-a är Phil (Ty Burell).

Med Cougar Town tycker jag nästan tvärtom, att där har serien sannerligen gått från att vara en sak - 40-nånting-skilsmässomamma på jakt efter ny, gärna ung karl och självständighet - till en mer allmänt hållen relationsbunden komedi som är underbart vass och otillrättalagd. (Så har det också snackats om att serien skulle byta namn till typ The Neighborhood.)

Till och med HUNDEN är rolig numera i Cougar Town! Men inte får den serien några nomineringar till de fina priserna. Det måste kännas urdeppigt för Cox och de andra att leverera som de gör men få nada tillbaka. Men i mig har de i alla fall en på alla sätt trogen tittare. Önskar att fler "finsmakare" upptäckte Cougar Town. Den är värd det!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Cougar Town är väll mer en serie för tjejer är killar? Modern Family är jävligt skön och Phil är outstanding.

Anna Thunman Sköld sa...

Ha! Det är där du har fel! CT är inte längre en tjejserie. Efter halva första säsongen blev den en allmänt skön serie om allas relationer till varandra.

Men som jag sa till några kompisar som vill lyncha mig efter det här inlägget: jag tycker inte att Modern Family är dåligt, bara mindre bra än Cougar Town.

Och Phil är som jag skrev ovan ff bäst i världen.

Anny sa...

Cougar Town är riktigt rikigt bra! Jag skrattar från början till slutet. Och serien är definitivt inte endast ej tjejserie, det är en sak som är säker!

Önskar också att fler förstod att CT är en guldklimp

FilipWho? sa...

Inte en chans att Cougar Town är bättre. Tycker mest den känns överdriven och det finns inga karaktärer man gillar riktigt. Modern Family ska det vara helt enkelt :)

Anna Thunman Sköld sa...

Anny: Jaaa! Guldklimp!
FilipWho: Har du verkligen givit den en chans? För jag kan förstå motvilja för den första hälften av första säsongen. Sen blev det annat.

Peter sa...

För de som följer Modern Family, har vi ju alltid veckans "rasskämt"...inte så man blir förnärmad såklart...bara att dom försöker FORCERA in det...Sen har vi ju oxo veckans missförstånd...Det är ju en klassiker!...förra veckan var det Jays senilitet, denna veckan var det sexscenen/mailet...SLOPPY djävla humor som fortsätter prisas?Tacka vet jag Parks&Rec, om inte Larry David är påtänkt.

Anonym sa...

Synd bara att Kanal 5 inte har förstått att Cougar Town inte är samma serie som i början utan fortsätter att marknadsföra den med "40 är det nya 20"-temat som inte längre gäller.

Rankar definitivt CT som den bästa av ABCs onsdagskomedier för tillfället.

Anna G sa...

Själv hade jag gjort vad som helst för att få bli en i CT-gänget. Jag kan till och med börja dricka rödvin vilket jag verkligen avskyr :) CT är fantastisk! Sjukt kul! Och jag älskar även MF men i längden vinner nog CT. Men sån tur är behöver man ju inte välja bort någon :)

Anna Thunman Sköld sa...

Jag tror du sätter fingret på nåt där, Anna. Jag tror jag gillar CT bäst just för att jag vill vara med i deras gäng. Gud, så trevligt! Ja, trots rödtjutet.

Modern Family är roligt att titta på men jag vill inte hänga med dom.