onsdag 2 mars 2011

Mmm... för Masterchef UK

John Torode och Gregg Wallace leder och smakbedömer Masterchef UK. Foto: BBC
Det går som bekant ziljarder mattävlingsprogram i tv numera. Jag tror jag sett dom alla. Och bäst gillar jag original-Masterchef. Från Storbritannien. Med Gregg Wallace och John Torode. Där vanligt folk lagar mat. Kärleken till detta program har jag skrivit om förr.

Sveriges mästerkock i TV4 har istället utgått från den australiska versionen av Masterchef. Det funkar också men jag föredrar när det koncentreras på matlagningen direkt. Det här med att fjanta runt med lökskalning och "du har 30 sekunder på dig att välja ingredienser" är inte min kopp te. Det kanske gör sitt för spänningen men för mig är inte hetsen viktig utan vad de levererar i matväg.

Inte för att Masterchef UK är utan brister det heller. Det här med britternas förkärlek till läskig inälvsmat och ärtpuré? Ew. Ew. Ew. Jag skulle dö som smakdomare.

Anyho. Vad jag ska komma fram till är att i kväll, kl 17:50, börjar TV8 visa näst senaste säsongen av Masterchef UK. Den från 2010. Missa inte, fellow matporrsälskare!

Inga kommentarer: