onsdag 9 januari 2013

Plötsligt är MyAnna i allt jag ser

Svenska MyAnna spelar bordellmadam i BBC-serien Ripper Street. Foto: BBC
För några veckor sen visste jag inte ens vad hon hette, mer än att jag sett henne i Any Human Heart (min bästa serie 2012) och den avskyvärda skräckkalkonen Kill List, men svenskfödda MyAnna Buring dyker nu upp i allt jag tittar på. Nästan i alla fall. (Dock minns jag henne inte från hennes genombrottsroll i skräckisen Instängd, trots att jag sett den.)

* Hon spelade Edna i julavsnittet av Downton Abbey, hon som försökte förföra Branson.
* Hon har en stor roll i kostymdeckaren Ripper Street som jag nu sett ikapp (och som jag gillar!). Där återförenas hon dessutom med Matthew Macfadyen som hon spelade mot i Any Human Heart.
* Hon är vampyrledaren Tanya i bägge Breaking Dawn-filmerna (Twilight-sagan).

Ja, hon är ingen Jessica Chastain som är med i precis allt, men att ha sett MyAnna i fyra grejer på ett år är rätt mycket. Tycker jag då. Hon har också skymtat förbi i a) Morden i Midsomer b) Kommissarie Gently c) Dr Who. Man kan väl säga att det går bra nu, för henni.

HÄR är en konstig åldersartikel om henne som Aftonbladet gjort.

Inga kommentarer: