lördag 12 januari 2013

Recension: Banshee

Cinemax säger mig ingenting* men är en kabel-tv-kanal som sysslar med filmer och "softcore erotica" bland annat (vilket kan förklara några oerhört explicita sexscener i Banshee). Cinemax drivs av kabeljätten HBO. Och nu har detta Cinemax gått och skapat en actionfylld dramaserie kallad Banshee. Detta med (drag-)hjälp av Alan Ball, mannen bakom Six Feet Under och True Blood. Han står som exekutiv producent i creditsrullen.

Banshee handlar om en nyss frigiven fånge, spelad av nya zeelänningen Anthony Starr (som har ett utseende som påminner om _så_ många andra skådisar, exempelvis Jason Bateman, Scott Speedman, Hugh Jackman, Sam Worthington, Liev Schreiber...finns säkert fler). Han är på jakt efter två saker: sina diamanter som han snodde och åkte dit på för 15 år sedan och sin gamla flamma (som i sin tur är jäkligt lik Tricia Helfer då och då). Han blir snabbt gruvligt besviken. Hans kvinna har bytt identitet och gift sig och dessutom lyckats sjabbla bort diamanterna (säger hon). Attans! Men när ett (blodigt) tillfälle dyker upp och ger honom chansen att själv anta en annan identitet tar han den - och blir sheriff i den lilla hålan Banshee, som ligger mitt i amish-land. Som av en händelse är det även där ex-flickvännen bor...

Banshee-piloten bådade gott. Jag fattade tycke för Starr, även om mycket tid gick åt till att hitta fler kändisar han var lik, jag gillade plotten och den spirande bromancen mellan Starrs karaktär och barägaren Sugar Bates (Frankie Faison, är han släkt med Scrubs-Donald Faison tro?) Det fanns också en Alan Ballsk lättsamhet i luften, som tog sig uttryck i en del comic relief-tillfällen. Dessutom: skönt med skådespelare som inte känns sönderanvända.

Men vad är grejen med amish-trenden just nu? Det är amish-folk överallt! Amish maffia (!) i Discovery, amish-ungdomar som testar vingarna utanför deras strikta samhälle i serier i både TLC och National Geographic... när blev amish det nya svarta, liksom? En rolig sak är att de i alla fall lyckas få in en Vittne till mord-referens (Witness) i Banshee

Sen kan jag ju villigt erkänna att om jag slapp se en enda naken (kvinno-)kropp till i mitt liv så skulle jag bli överlycklig. Jag är sjukt trött på dessa ständiga sexscener som kastas in och bara blir mer utförliga för varje serie. Jag saknar dåtidens fladdrande sovrumsgardin, när man fortfarande fick använda sin FANTASI och kunde fokusera på handlingen istället.

* Ändå har jag sett spionserien Hunted, utan att fatta att det var en Cinemax-serie... hej, jag är en segboll!