måndag 25 februari 2013

Grattis, Malik till Oscarn!


Så fantastiskt kul för Malik Bendjelloul! Så kul för oss svenskar att få pösa lite extra i Hollywood-strålkastarna. Inte nog med att Malik tog hem Oscarn för bästa dokumentärfilm med sin fantastiska detektivhistoria Searching for Sugarman, två andra svenskar, Per Hallberg och Paul NJ Ottosson fick dessutom dela på priset för bästa ljudsättning i Skyfall respektive Zero Dark Thirty. Därtill nämndes Erland Josephson i kollaget med bortgångna stjärnor.

Men nu undrar jag: När ska vi få se Searching for Sugarman i svensk tv? Jag har inte sett någonstans om den exempelvis skulle kunna dyka upp i Dox i SVT. Någon som vet?
UPPDATERAT 26 feb: I ett pressmeddelande från SVT i dag berättas att Searching for Sugarman kommer att visas i en K-special, lördagen den 31 augusti klockan 21.30 i SVT1. Så för att svara på min egen fråga här ovan: om cirkus ett halvår får vi se dokumentären i svensk tv.

En sak till. Tv-bloggen Älskade dumburk tog reda på att Malik en gång i tiden var med i älskade tv-serien Ebba & Didrik! Kolla in HÄR bara! Mind = blown!

4 kommentarer:

Therese sa...

Den går fortfarande på bio (sf), så det dröjer nog lite innan den kommer på tv :)

Anna Thunman Sköld sa...

Ah, of course! Tack, Therese! Men då lär den dyka upp i SVT senare i år. Vill att alla ska se den, fast tyvärr får väl tittarna inte samma chock som jag själv fick när jag såg den, då jag inte visste mycket om den mer än att den hade en twist. Men den är bra ändå, även om man vet om "hemligheten".

Kaospatrullen sa...

Den kommer att visas i K Special lördag 31 augusti kl 21:30 i SVT1, såg jag nyss i ett pressmeddelande. Lååång väntan.

Anna Thunman Sköld sa...

Ja, tack, jag fick också det pressmeddelandet. Gosh, ett halvår kvar juuuu.