måndag 4 mars 2013

Recension: Vikings


History Channels storsatsning Vikings hade premiär i går i USA, i dag finns den att beskåda på HBO Nordic. Svenskintressena är många, vi har Gustaf Skarsgård i en ledande roll, introt är en låt av Fever Ray (en av mina favoritlåtar faktiskt) och Johan Renck har regisserat pilotavsnittet.

Men var det bra då? Svaret blir: nja. Hela första avsnittet var bara en lååång transportsträcka. Karaktärer skulle introduceras, en unge skulle bli man, en båt skulle byggas och en ful fisk (Gabriel Byrne) skulle få vårt hat. Gustaf Skarsgård lät exakt som The Swede (norrmannen i Hell on Wheels). Travis Fimmel som spelar huvudrollen såg ut som en vikinga-Jax Teller (precis som Göran DanastenTV-Heads påpekade HÄR). Och jag kom på mig med att börja fippla med datorn istället för att kolla koncentrerat. Aldrig ett bra tecken. Men just med tanke på att det bara var ett uppbyggnadsavsnitt ska jag väl inte avskriva serien direkt. Det blir förhoppningsvis mer åka av när de väl kommer ut på röjarresa. *håller tummarna* (FYI: Ett andra avsnitt finns ute på amerikanska History Channel.)

Betyg: Två och en halv bägare halvljummet mjöd. 

UPPDATERAT 20 MARS: Nu har jag sett fyra avsnitt och det tar sig, som pyromanen sa. Tredje och fjärde avsnittet var riktigt sevärda så nu är jag fast! Jag uppgraderar betyget till tre stadiga bägare :)

6 kommentarer:

Maria sa...

Jag tror att jag väntar med att titta tills jag kan se 2-3 avsnitt på en gång, lättare att bedöma då. :)

Anna Thunman Sköld sa...

Ja, det är nog smartast. För de kör sannerligen en slow start... och inte särskilt bra heller. Men två avsnitt till ger jag den, as per usual.

andros sa...

Ajdå. Själv är jag extrem disträ när jag tittar på någon tv-serie på datorn. Även om den är bra. Och jag har bara hunnit med 5-6 minuter av denna serie :/

Anna Thunman Sköld sa...

Jag kopplar det mesta till teven, men kommer ofta på mig med att fippla med mobilen då istället...
Fast med Vikings satt jag med datorn i knät och började spela spel. INTE BRA :)

Unknown sa...

Tycker efter fyra avsnitt att det är ska bli spännande att se det femte. Har blivit bättre och bättre. Går inte att jämföra med exempelvis Game of thrones, eller Rome (om vi ska röra oss i samma genre), men bättre än sånt som Spartacus.

Anna Thunman Sköld sa...

Jag håller med dig, Henrik. Nu är jag fast. Och jag är även med dig i att den ligger nånstans och skvalpar mellan Spartacus och... låt säga, Rome. Närmare förstnämnda än sistnämnda, men på väg åt rätt håll!