måndag 28 oktober 2013

Första intrycket av NBC:s Dracula



För det första vill jag bara säga att Coppolas version av Dracula med Gary Oldman och Winona Ryder är en av mina favoritfilmer. Så många repliker som alltid kommer för mig i vardagen ur den rullen! Som nu under älgjakten: "Take me away from all this DEATH!" En annan klassiker är "I've crossed oceans of time to find you". Alltid med samma brytning som Gary.

Med andra ord, jag är gaaaanska så färgad när det kommer till min Dracul.

Jag var därför skeptisk till NBC:s nya tv-serie med Jonathan Rhys-Meyers i titelrollen. Och med viss rätta så här i efterhand. Visst, den är rätt snygg och har en drös med duktiga britter i de flesta av rollerna men det som framför allt talar emot den är de två som man ska tro mest på. Mina och Dracula.

Jonathan Rhys-Meyers ser mest bakis ut (och med tanke på hans historia med alkohol inte en total omöjlighet) med rödsprängda ögon och nån sorts jokerleende. Hon som spelar Mina, aussien Jessica De Gouw (ni som ser Arrow lär känna igen henne...), är totalt ocharmig!
Istället är det birollskaraktärerna som känns mer intressanta, ungefär som i klassiska Disney-filmer. Så ska det givetvis inte vara. Sen är det en chock för mig som gammalt Merlin-fan att se "Morgana" i blont hår - plötsligt ser hon ut som Keira Knightley?!

Och twisten mellan Van Helsing och Dracula... mhm. Mja. Nja. Dock blev jag intresserad nog att se ett eller två avsnitt till men jag känner att det räcker med en sån här "historisk" dravelserie, så det kommer stå mellan Dracula och Reign. En av dom kommer halshuggas inom kort.

Betyg: Två vampyrhuggtänder. 

Inga kommentarer: