söndag 6 oktober 2013

Hur många säsonger är nog?

Five is the magic number. SFU hade fem finfina säsonger.
Min instinkt säger fem. Men The Sopranos hade sex. Och The Shield sju. Fast de kanske är undantagen som bekräftar regeln?
För om jag tittar på några serier som verkligen betytt mycket för mig och som jag gärna återkommer till så ser de ut så här i säsongsnummer:

* The Sopranos - 6 säsonger
* Breaking Bad - 5 säsonger
* Six Feet Under - 5 säsonger
* The Shield - 7 säsonger
* The Wire - 5 säsonger
* Deadwood - 3 säsonger (borde fått fler!)
* Sex and the City - 6 säsonger
* Battlestar Galactica - 4 säsonger
* Damages - 5 säsonger
* Buffy - 7 säsonger
* Angel - 5 säsonger
* The Office - 3 säsonger
* Star Trek: Voyager - 7 säsonger
* Lost - 6 säsonger

Sen har jag ju ett gäng serier som BORDE lagt ned ungefär vid fem: Supernatural (jo, jag ser och gillar den fortfarande men hade den slutat efter femte säsongen hade jag gråtit floder OCH varit nöjd), Mad Men, Bones, How I Met Your Mother, Dexter (där säger jag säsong 4 som sista), Vänner, Trailer Park Boys, Vita huset, True Blood, 24, Cityakuten...

Sons of Anarchy och Californication är serier jag inte riktigt vet. De håller än, men har inte samma lockelse. Och DET är inget gott tecken. 

Det jag vill komma fram till är att det inte finns något värre än att börja tycka mindre om en serie man först älskat som besatt. Jag älskade Mad Men passionerat - men avskydde senaste säsongen. Det är en sorg att känna så. En stor sorg. 

Så fem va? I alla fall ABSOLUT inte fler än sju.

16 kommentarer:

Josefin sa...

Jag är nöjd efetr 10 säsonger om de kan hitta något riktigt spännande och inte samma upplägg hela tiden som det är i tex NCIS. Stargate Atlantis borde fått någon mer säsong! Många bra serier (som kanske bara jag gillade?) fick bara en eller två säsonger. Då blir man ju bara deprimerad. Minst 6 säsonger i alla fall...även fast tredje och fjärde brukar vara bäst enligt min mening.

Lina - A Film and TV Freak Like Me sa...

Mad Men följde jag slaviskt men så dök säsong 6 upp och jag slutade titta efter det första avsnittet där ur, så det säger ju en del. Men så länge serierna håller måttet så säger jag 10 säsonger, 5 är för lite (med undantag för SPN som borde ha lagts ner då).

Jessi sa...

En 5-6 säsonger känns rätt lagom, nån mer kan man väl gå med på om den som skriver kommer med nåt nytt. Men Deadwood borde absolut haft fler än tre! Och Copper,ja det har vi ju redan pratat om. SOA kommer väl enligt Kurt Sutter ha 7 och det lär väl inte bli nåt lyckligt slut för typ nån...

Anna Thunman Sköld sa...

Josefin: Ja, herregu, om jag fått dra bort några säsonger på exempelvis 2 1/2 män och kunnat lagt dom på Freaks & Geeks, Firefly eller Carrnivàle i stället! Då vore jag en lycklig kvinna!

Josefin & Lina: Men finns det någon serie med 10 säsonger som hållit/håller? Jag vet ingen!

Jessi: Du och jag, Jessi, du och jag. Och vet du: COPPER KAN BLI FILM!!!
http://www.deadline.com/2013/09/copper-movie-possible-tom-fontana/

starbaker71 sa...

Ja, jag får nog säga 6-8 säsonger om jag kollar på dom serier jag kollat på.
Du har rätt med Supernatural den funkar än men inte riktigt samma förväntan på avsnitten. Charmed( Förhäxad)höll ju i 8 och jag tyckte faktiskt att den 8:e säs. var en av de bättre.
Sen vet jag ju inte om Vänner, men jag tycker den höll hyfsat i 10 säsonger!!

Anna Thunman Sköld sa...

Många som inte håller med mig om Vänner, och jag kan säga att den håller bättre genom säsongerna än många andra i samma sits, men jag skulle ändå inte gråtit blod om den lagts ned tidigare...

Förhäxad tröttnade jag på i slutet.

Fabbe sa...

Om man har en bra plan och väljer att fullfölja den utan att styras av tittarsiffror spelar det nog inte så stor roll. Deadwood skulle ju fått fyra och det hade räckt. Dexter skulle klarat sig på fyra med. Boardwalk empire, hur bra den än är, ser jag inget slut på. Den serien har ingen egentlig röd tråd. Det är samma sak med Mad men, den kan också hålla på mycket länge.

Rebecka sa...

Halloj halloj!
Vore underbart tacksam om du kunde göra någon form av lista för ALLA (HBO,CW, AMC, Showtime osv osv) nya serier som börjar/har börjat nu i höst.
Gärna tillsammans med en trailer länk och bild.
Är omöjligt att hålla reda på alla som har börjat! Vore EVIGT tacksam! ;D

Anna Thunman Sköld sa...

Fabbe: Exakt så! Både Gilligan och Whedon hade klart för sig från början hur de ville ha sina slut och det märks. Som trogen tittare vill åtminstone jag ha belöning för att jag fortsätter titta, därför älskar jag när säckar knyts ihop på ett sätt som vinklar tillbaka på saker som inträffat i tidigare säsonger eller att nåt som hänt i tidiga säsonger får sin upplösning i slutet. Vilket som, som du säger, bara det är uttänkt och inte bara panikinskrivet (hej, Dexter igen).

Rebecka: Inga små krav... bild och länk och tjofadderittan lambo!
Det kan jag inte erbjuda. Men. Jag har gjort en Här är höstens serier i amerikansk tv. Som är populär.

thunmanstvblogg.blogspot.se/2013/08/hostens-tv-serier-i-amerikansk-tv.html

Papa sa...

Komediserier och network-serier i allmänhet har ju en annan dramaturgi än kabelserier. Dom ramlar ju på tills tittarsiffrorna viker. Jag tycker väldigt få såna serier håller samma kvalitet ens över andra säsongen tyvärr. Några komediserier har hållit uppe ångan flera säsonger.
Vad gäller kabelserier så håller jag med om att 4-5 säsonger känns som lagom för att rulla runt en historia innan den behöver avslutas.
Mad men håller jag inte med om som exempel. Som den är skriven så kan den rulla på i all evighet. (Vilket jag verkligen hoppas!). Downton också. Typisk evighetsserie. Här är det Weiner och Fellows kreativitet som sätter gränser.

Revenge borde för övrigt ha fått en halv säsong.

Vonkis sa...

The West Wing gick i sju säsonger men skulle nog ha slutat efter säsong 7. Sista säsongen kändes mest som förarbete till en fortsättning med en ny president, hade nog kunnat bli en fortsättning om inte John Spencer dött.

Anna Thunman Sköld sa...

Papa: Downton Abbey är jag benägen att hålla med dig i, för den är såpig och såpiga serier kan i allmänhet dra ut på't. Något Revenge borde förstått, som var den perfekta såpthrillern i ja, som du skrev i exakt en halv säsong. Nashville har därför potential att bli en långkörare om den får.
Men annars gillar jag mest och bäst serier som har ett tydligt mål, oavsett hur långt det är dit (men helst inte längre än 7 säsonger...)

Vonkis: Jag hade helt tappat den där på sluttampen. Jag tror min kärlek falnade nånstans vid att Sam Seaborn försvann...

Papa sa...

Vita huset?
Sorkin försvann efter fem ( 5) säsonger.
Nuff said!

Anonym sa...

Helt off topic...men har börjat se battlestar galatica och efter varje avsnitt jag sett(hittils 4) känns det som jag missar massa scener! i början på previously on så är det scener jag inte sett! blir tokig. visst går avsnitten i ordningen 33- water -bastille day- act of contrition? eller har jag missat nått emellan*??

Anonym sa...

håller med, 5-7 säsonger räcker även om man fullkomligt äslkaar serien.
Förhaxad borde ha slutat efter säsong 6
stargate atlantis borde ha fått bättre slut
firefly borde ha fått lite mer säsonger
greys anatomy borde ha slutat vid säsong 5-6
2 ½ men slutat länge sen
CSI, criminal minds, ncis tycker jag det e dags att avrunda
NCIS LA e på sin 5e, dags att avrunda det på ett bra sätt
How i met your mother visar sitt sista än så länge bra säsoing, vilket borde ha varit nån säsoing sedan
listan kan hålla på

Anna Thunman Sköld sa...

Anonym: Men just ja! Jag kommer ihåg det där - och jag vet ärligt talat inte vad det var. Jag vet bara att min man och jag störde ihjäl oss på det. Det försvann sen, vill jag minnas. Ska googla lite och kolla!

puzzlemoon: Jag kan bara hålla med dig :) Kul att HIMYM slutar starkt, ska se färdigt den en dag, bara för att jag älskade den så mkt i början (när den var sååå bra och Barney inte kunde göra några fel...)