lördag 26 oktober 2013

Var är skaparglädjen, Hollywood?

Hej Bob Odenkirk, du ska vara med både i en spinoff och en film som blir tv-serie. Hur tänkte du där?
Som skribent på MovieZine har jag under de senaste veckorna märkt två oroväckande trender på tv-sidan (utöver det där med att alla tv-bolag alltid samtidigt gör samma grej, som nu senast pirater, se mitt tidigare inlägg HÄR). De två jag närmast tänker på är filmer som ska bli tv-serier och tv-serier från förr som ska rebootas.

Men är det inte fantasilöst, så säg?

Särskilt nu när jag ser om Deadwood, denna mästerliga serie, och gråter över hur bra den är. Och så läser man att Falcon Crest, Mord och inga visor, Remington Steele och Förhäxad ska återupplivas och ba: jaha? Anledningen till att man/jag/en gillade de där serierna när det begav sig var ju för hur de var gjorda då - och med just de skådisarna. För vad vore väl Falcon Crest utan Jane Wyman som Angela Channing? Eller Mord och inga visor utan Angela Lansbury - eller *rys* Förhäxad utan vare sig Alyssa Milano som Phoebe eller Julian McMahon som Cole?

Det verkar i och för sig som att alla nyversioner ska få egna liv, alltså inte vara en total upprepning av serierna som de var. Lite som med rebooten av Dallas där den nya generationen tar över (även i 90210 funkar det så). Men ändå, snacka om att vrida sista droppen ur en gammal disktrasa. Släng in några av originalskådisarna, fast de troligen kommer agera nostalgiska inventarier i småroller för de mest inbitna fansen, och voilà, du har något att dra på i presstexterna! 

Och det här med filmerna sen. Fargo, Limitless, The Lincoln Lawyer... to name but a few. Jag säger inte att det kommer bli dåligt. Men jag säger att det är roligare med något originellt och eget. Något jag slipper sitta och jämföra.

Då är det ju nästan så att jag föredrar spinoffer. Även om dessa också kan vara ett sattyg. Men där finns det åtminstone en vidareutveckling snarare än bara en "reimagination" som det så fint kallas när det ska rebootas. Fast när jag ser det i skrift så här: är inte alla dessa återupplivningar egentligen spinoffs?

Nu blir jag förvirrad. Och trött.

5 kommentarer:

Anonym sa...

har för mig att historien av förhäxad fortsätter i bokform...då e det deras barn en aning stora...kanske det kommer handla om dem?

Anna Thunman Sköld sa...

Åhå, ja, vem vet?

Anonym sa...

oh vad kul att höra om förhäxad, min favorit serie så jag klagar inte:)

dave sa...

Det som gör mig mest förvånad är inte att det görs remmares eller att Hollywood försöker mjölka så gott det går utan att Du faktiskt blir förvånad över det. . . Möjligtvis att inlägget skrevs i affekt?

Anna Thunman Sköld sa...

Anonym: Jag gillade den också massor, missade inte ett enda avsnitt! Men jag undrar bara vad de kan göra av den, med andra skådisar, jag älskade den för vad den var, med särskilt Alyssa Milano som Phoebe :)

dave: Nej, jag är inte förvånad, bara trött. Men du har rätt i att jag skrev det i affekt, haha!