tisdag 28 januari 2014

Hej nio säsonger av Arkiv X!

Nä, det gick inte att hålla sig. Jag hade tänkt vänta ett tag och kanske ta tag i The Good Wife eller Scandal. Men saknaden efter Fringe gjorde sig påmind och nu sitter jag här och ska strax se tredje avsnittet av Arkiv X, säsong ett.

Jag skrattar åt hur små de var, så unga, David Duchovny och Gillian Anderson. Han ser ut att vara tio år yngre än han var (32 när de började spela in). Hon ser tio år äldre ut än hon var (24 år). Deras kostymer sitter fel, deras frisyrer är knasiga, det är tiden före smartphones. Ska de ta reda på telefonnummer slår de i telefonkatalogen (!) eller kollar igenom microfilm. De talar nästan uteslutande i fasta telefoner (som givetvis avlyssnas). Kamerorna har film som slitas ut. De använder kassettbandspelare. Datorerna är uråldriga och när Dana ska skriva sina rapporter ser det ut som hennes dator fått blue screen, men det ska vara så. Musiken känns weird, nuförtiden jobbar man inte alls med sån övertydlighet i tv-serier (i film däremot... don't get me started...).

Bilden är kvadratisk, glöm HD! Och det dyker upp skådisar som sedan dess gjort sig namn (eller försvunnit) men som alla har gemensamt att de också ser tokunga ut. En 17-årig Seth Green i full grungemundering. Donal Logue som en pretty boy! Ser fram emot fler såna upptäckter.

Första avsnittet etablerar direkt detta med Mulders försvunna syster. Det hade jag glömt. Jag hade också glömt att Cancer Man aka The Smoking Man aka Cigarette Smoking Man aka CSM eller C-Man syns redan i piloten.

Åh, inser att tredje delen är det Arkiv X-avsnitt jag burit med mig längst, jag tyckte det var sjuuuukt läskigt då och känner samma olustkänslor nu. Eugene Tooms! *mysryser* (Det är dessutom det första avsnittet där inte aliens eller konspirationer avhandlas.)

Specialeffekterna så här långt är inget att hurra för men vad fasen, det var ändå 21 år sedan, jag förlåter dom.

Och glöm aldrig: the truth is out there.
(Även om nedanstående bild bara användes för piloten...)



7 kommentarer:

Niklas sa...

Arkiv X var för mig den första tv-serien som man verkligen följde slaviskt på ett helt nytt sätt, jag köpte alla säsonger på VHS, snygga i hyllan. Men jag har däremot inte vågat se om dem av rädsla för att de inte skulle hålla, men nu blev jag sugen! :)

Diana sa...

KÖpte faktiskt säsong 1 & 2, nostalgikänsla ever! :D

Nu blev jag riktigt sugen på tredje säsongen, hmm.. :)

Anna Thunman Sköld sa...

Niklas: Missade inte heller något, i alla fall inte säsongerna med just Mulder och Scully. Sen slutade jag titta i slutet - men det tänkte jag ta igen nu.
Visst, du blir inte lika skraj andra gången du tittar. Som avsnitt tre som jag såg - jag blev livrädd på riktigt då, såg framför mig hur nån kunde ta sig in genom brevinkastet. Nu blir jag mest förvånad över hur rädd jag en gång blev. Men det är ff jävligt bra.

Diana: Woohoo, hoppas jag får många att kolla om! Kul med nostalgi ju!

Åsa sa...

Åh, ÄLSKA tidiga Arkiv X! Stor studentkorridorsnostalgi för min del men har även sett om s.1-6 de senaste året -håller alltid!

Anna Thunman Sköld sa...

Det är roligt hur många som har just Arkiv X som tidig besatthet! Jag var orolig när jag började titta att jag skulle tycka det var för föråldrat och mesigt, men med vissa undantag, så är det ju ff hur sevärt som helst! Om så bara för nostalgin ibland :)

Jag tänkte se hela serien den här gången, får se hur det går med det. Sista säsongerna var... mindre bra.

Åsa sa...

Är nog för många som för mig att det var här (och i Twin Peaks så klart!) som kärleken till serier generellt och det mörka, övernaturliga och skruvade specifikt föddes <3

Anna Thunman Sköld sa...

Tru dat! Jag älskade Millennium också! Min lycka var att få träffa Lance Henriksen för några år sen och få krama honom och få hans autograf :)

Och American Gothic!